1-op-1 Workshop Wat is Jouw Waarom – voor Starters

Je weet het al jaren: je gaat een keer voor jezelf beginnen. Je werkt al een tijdje, hebt het best naar je zin, maar je kan je ei toch niet helemaal kwijt. niet die dingen doen waar je écht blij van wordt.  Alleen nog even dat lumineuze idee hebben waarmee, de markt goed onderzoeken. En dan gaan met die banaan. Toch?

Of je overweegt niet eens eerst ervaring op te doen bij een werkgever maar meteen dat doen waar je passie ligt en je alles voor gaat doen om het tot een succes te maken. Je ziet volop kansen in de markt, je hebt misschien al wat geoefend met ondernemerschap tijdens je studie. En nou ga je het zelf ook doen.

Of je bent door omstandigheden in een uitkeringssituatie beland en gebruikt die situatie om te starten met je eigen bedrijf.

In alle gevallen is het wel van belang dat het ook gaat lukken om die enorme stap goed te maken. Je vergroot de kans enorm door samen met mij in korte tijd een drietal stappen te maken, die je gaan onderscheiden van de meeste starters. Daarmee vergroot je je kans op een succesvolle start. Maar nog belangrijker dan goed starten is ook succesvol blijven ondernemen. Dat vergt een solide basis.

Stap 1: Waarom ga je ondernemen?

waarom word je ondernemer

Ja, dat lijkt een open deur. Je wilt geld verdienen, toch? Nou, dat is een resultaat van je keuzes die je maakt, het is geen primair doel. Maar heel weinig ondernemers slagen erin snel, veel geld te gaan verdienen. En dan is de vraag nog maar of ze niet op een hype zijn meegelift die over een tijdje weer voorbij is en de inkomstenbron opdroogt.

Het is in mijn visie een heel belangrijke vaststelling die je basis vormt voor je ondernemerschap: ‘waarom ga je ondernemen?’. Dat ‘Waarom’ gaat niet over wat je gaat doen, maar om je innerlijke motivatie, je drijfveren als mens. Mensen kopen van mensen.

 

Dat is best lastig, het fluistert meer dan het in je gezicht roept. Ik vond deze korte video van Steven Spielberg ‘Listen to the Whisper’ over hoe lastig het kan zijn:

Weet je ‘Jouw Waarom’ voor jezelf te verwoorden én te gebruiken, heb je een solide basis om de juiste bij jou passende keuzes te maken in je ondernemerschap. En je hebt meteen de onderscheidende beginzinnen om aan iedereen te vertellen die aan jou vraagt ‘wat doe jij ?’

Klanten kopen niet van je om datgene wat je verkoopt maar waarom je verkoopt wat je verkoopt.

Weten en verwoorden waarom je gaat ondernemen?

Investeer een halve dag en € 250 met mij en weet na afloop hiervan waarom jij als ondernemer gaat ondernemen op een manier waarop je de juiste klanten aantrekt.  Klik op de button voor aanschaf van deze 1-op-1 workshop.

1-op-1 Workshop Wat is jouw Waarom
€ 250

 

 

 

 

 

 

Stap 2: Hoe ga je je onderscheiden?

de naald in de hooiberg

Ok, ok je hebt dat unieke idee waar de hele wereld op zit te wachten. Dan is het niet zo ingewikkeld om onderscheidend te zijn. Maar de meeste startende ondernemers komen hier niet op of krijgen die kans niet. En dan is het tegenwoordig ook nog eens zo, dat áls je echt een uniek idee lijkt te hebben, er binnen no-time anderen willen profiteren van jouw succes. Ze zetten een goedkopere, verbeterde versie van jouw product of dienst op de markt.

Alvast een hint: durven kiezen is een belangrijke voorwaarde om succesvol te zijn. En soms is dat flink doorzoeken om tot de juiste keuzes te komen.

Je wilt niet iedereen verkopen wat je aanbiedt. Alleen de klanten die bij jou passen kopen hun oplossing bij jou en komen terug bij jou voor meer

Antwoord vinden op de vraag stellen waarom klanten nou juist bij Jou moeten zijn als ze datgene zoeken wat je aanbiedt, is de volgende stap naar succesvol ondernemerschap.

Stap 3: Wat ga je verkopen?

schoen wijnfles houder

Pas als je weet waarom je ondernemer bent, wat jou drijft, waar je elke dag graag je bed voor uitkomt en als je weet waarom klanten bij jou komen in plaats van bij je concurrenten, dan kan je passende producten of diensten formuleren.

Zoek geen klanten voor je producten, maar zoek producten voor je klanten
(Seth Godin)

Hier heb ik een mooi schema voor ontwikkeld dat je duidelijk maakt welke behoeftes jij invult met wat je gaat aanbieden. Meestal binnen een dagdeel heb je dat duidelijk voor jezelf en kan je zelf verder met de start van je eigen bedrijf.

Hulp nodig bij Stap 2 en 3?

Het bepalen van jouw specifieke onderscheidend vermogen en daarna bepalen welk aanbod aan producten en/of diensten past is voor elke startende ondernemer maatwerk. Jij weet wat je al weet en we komen er samen achter waar leemtes zitten in je kennis die ik opvul. Ik bied je daarom een aantal Strippenkaart coachingvarianten waarmee je op maat je coachingsbehoefte invult:

Welke Strippenkaart past bij jou
Vanaf € 180 voor 6 uur coaching

Leuk hoor Jaap, al die diensten die je verkoopt, maar ik ben nog niet zover

Dat snap ik uiteraard. Je loopt al wel met een idee rond, je wilt eerst globaal weten wat er allemaal bij ondernemerschap komt kijken. Ben je wel ondernemer, is je idee haalbaar? En daar wil je niet meteen veel geld in investeren maar wél een deskundig oordeel over hebben. Daar heb ik het ‘Uurtje Geen Factuurtje’ voor bedacht. Ja, je leest het goed, een uur met mij sparren over waar je over denkt,wat je van plan bent. En ik geef je ongezouten mijn mening over je plannen en beantwoord je vragen voor zover ik het weet of verwijs je naar mijn netwerk. Dat uur vindt plaats via Zoom. Er zit geen ‘funnel’ of andere verplichting achter.

Maak een afspraak in mijn agenda voor een Uurtje Geen Factuurtje

Zoals gezegd, gaat dit via Zoom. In principe hoef je niets zelf te installeren, maar het is aan te raden de Zoom Client for Meetings te installeren.

Gratis tools en tips

Tips en tools voor zzp'ersNog meer gratis hulp om zelf te starten als ondernemer vind je in bij Tools en Tips voor Starters. En nee, je hoeft geen email of andere gegevens achter te laten, ik ga geen salesfunnel op je loslaten als je daar iets downloadt.  Ik vind dat zo langzamerhand een beetje erg irritant worden. Alleen als je op de hoogte wilt gehouden worden van updates op iets dat je hebt gedownload, geef je dat  aan met een simpel formuliertje dat rechtstreeks naar mijn CRM gaat en ik daar jou dus alleen maar ga voorzien van updates die jij aangeeft. En je meldt je maar af wanneer je wilt.

Als je nergens meer voor hebt aangemeld en je blijkbaar genoeg informatie hebt om zelf te starten met je onderneming, wens ik je alle succes met de start van je onderneming en haal ik je gegevens uit mijn CRM systeem.

 

Ook misschien van toepassing in jouw situatie?

Ik wil mijn bedrijf starten vanuit een uitkering.

Ik wil mijn ondernemingsplan zelf (of met wat hulp) maken.