In het begin van de vorige eeuw, zo rond 1910 was een wasvrouw werkzaam, Sarah Breedlove, in het zuiden van de Verenigde Staten wiens ouders nog slaven op plantages waren geweest. Zij besloot dat dit haar ‘slavenleven’ niet zou zijn. Het was de tijd dat er nog strikte rassenscheiding bestond en donkere mensen veelal als minderwaardig werden beschouwd. Toch werd deze dame de eerste ‘selfmade’ miljonaire van Amerika. Ze kwam in contact met een mulat-vrouw, iemand die iets hoger in de sociale kringen stond. Deze mevrouw had een haargroei- middel uitgevonden dat ook behoorlijk goed hielp bij de verzorging van het typische kroeshaar van donkere vrouwen. Nadeel was echter dat het middel geen prettige geur had en niet echt hielp op langere termijn. Sarah ging zelf aan de slag met haar eigen variant, zonder alcohol en ook nog eens lekker rook. Dat, in combinatie een aantal bijproducten, zoals een stylingtang speciaal voor kroeshaar, bracht haar na veel tegenslagen uiteindelijk haar fortuin.
Maar waarom slaagde zij wel terwijl haar concurrente het niet redde? Waarom scheidde ze van haar man, die haar de naam ‘Madam CJ Walker’ gaf die destijds een succesvol reclameman was?
De grondslag voor haar succes was niet zozeer het product of de promotie waarmee ze haar succes haalde. Het was door de reden waarom ze deed wat ze deed:
‘Ik wil dat elke donkere vrouw in Amerika de kans krijgt om een eigen bestaan op te bouwen, onafhankelijk te zijn van haar achtergrond en omstandigheden.’
Dat dit haar onvervreemdbare basisprincipe was, werd duidelijk toen haar dochter er in slaagde om voor het haarmiddel een plek op de planken te krijgen bij één van de destijds meest succesvolle drogisterijketens in Amerika. Enorme omzetten en winst lonkten. Maar het zou wel het einde betekenen van de ‘salesladies’ die tot dan toe het product met groot succes aan de vrouw brachten. Ze realiseerde zich op tijd dat met de drogisterijdeal ze inging tegen waarom ze verkocht wat ze verkocht: een middel om donkere vrouwen een eigen bestaansrecht op te laten bouwen. En dat lukte goed. Veel van haar salesladies gingen op basis van hun prestaties posities bekleden in de maatschappij waar ze anders nooit in zouden hebben gekomen. Tip: kijk op Netflix naar ‘Self Made’