Geplaatst op

AIDA: opera van Verdi of…?

Het klopt, Guiseppe Verdi heeft de opera ‘Aida‘geschreven.  Mooi stuk muziek in 4 aktes geschreven ter gelegenheid van de opening van het operagebouw van Caïro in 1871. Maar daar heb ik het niet over als ik het over AIDA (anno 1925) heb.

Heb jij ook wel eens een commerciële tekst geschreven waarvan je teruglezend denkt ‘hij loopt niet lekker, er mist wat’. Of er eentje toegestuurd krijgen waar na een korte blik en snel scannen, je die weer terzijde legt of weg klikt zonder iets mee te doen? Dat komt waarschijnlijk omdat er iets in de informatie je geeft ontbreekt. En dat zijn vier elementen die eigenlijk in elke wervende tekst moeten staan:

Attention

Interest

Desire

Action

 

Attention

Krijg jij net als ik best wel veel e-mails op een dag? En je hebt niet altijd tijd en zin om ze allemaal te openen, toch? En zeker niet een email die als titel heeft ‘Nieuwsbrief Nr 5’. Wél eentje die als titel heeft ‘vijf tips om meer klanten te krijgen met netwerken’. Dus het is van belang dat het eerste wat iemand ziet van je uiting iets aantrekkelijks is zodat ze het verder gaan bestuderen. Dat is de ‘Attention’. Zorg dus voor een pakkende titel van elk stuk dat je publiceert.

Interest

Dit mis ik vooral bij die (daarom ook) irritante telefonische verkopers die mij energiecontracten proberen aan te smeren. Ze beginnen meteen te vertellen dat ze de goedkoopste zijn en dat ze kunnen aantonen dat ze zeker 20% op mijn huidige energiekosten besparen. Terwijl ze nog helemaal niet hebben gecheckt of ik wel interesse heb in lagere lasten voor energie. Misschien vind ik duurzame opwekking en transport wel veel belangrijker dan de prijs. Of komt er bij mij zoveel omzet per maand binnen dat ik niet eens weet hoeveel ik uitgeef aan energie en dat me dat ook niet interesseert.

Kortom, besteed het eerste deel van je boodschap een tekst die de lezer het gevoel geeft dat jij ze begrijpt, dat ze zich herkennen.

Desire

Ja en dan mag je los gaan over je aanbod, wat je wil verkopen. Maar hang dat wel op aan de hiervoor beschreven behoeftes. Dan blijft het herkenbaar voor de lezer.

Action

Ok, ik voel me herkend, ik begrijp het aanbod en wat nu? Maak het simpel om verder actie te kunnen nemen om meer informatie te krijgen, over te gaan tot aanschaf. Hoe eenvoudiger je dat de lezer maakt, hoe groter de kans dat je verhaal leidt tot de door jou gewenste actie.

Altijd A.I.D.A.?

Nou nee, want als ik in de zomer trek heb ik een ijsje (‘Desire’) en ik zie dan zo een mooie ijshoorn staan (‘Attention’) dan ben ik wel heel erg gauw een ijsje daar aan het kopen (‘Action’). Het kan dus in de praktijk een stuk korter zijn of in een andere volgorde dan AIDA aangeeft. En AIDA is ook geen garantie dat men na de derde stap overgaat tot aankoop (‘Action’). Zeker met alle factoren die potentiële kopers hebben en in acht nemen met hun aankoopbeslissing. Goed voorbeeld is de rol van betrouwbare recensies bij een product. Die blijken meer te doen dan welke wervende tekst dan ook.

Handige test voor je teksten: de Cool Cool Condoom Test

Los van AIDA is het handig om te checken of er in je tekst geen moeilijke of te deftige woorden staan. Dat doe je met de Cool Cool Condoom test.