Ik was deze week bij mijn kapper. We hadden het zo over alle regels en voorschriften die momenteel en in algemene zin door corona van kracht waren.
Paul de kapper vertelde me over de BHV (BedrijfsHulpVerlening)cursus die hij jaarlijks moet volgen. In die cursus kwam de vraag naar voren hoe te handelen als er op de bovenste verdieping van een kantoorgebouw nog mensen zitten en is brand uitgebroken. Het antwoord van Paul dat dat afhing of hij de directie die daar waarschijnlijk kantoor hield mocht of niet, was niet het juiste antwoord.
De achterliggende reden van Paul zijn wat baldadig antwoord was dat de inhoud van de op zich belangrijke BHV training op veel punten niet aansloot op omstandigheden in zijn zaak: een kapsalon. Herkenbaar?
Wat Paul mij daarna vertelde is dat een collega met drie vestigingen daarom zijn zaak heeft opgedoekt om fulltime op kappers gerichte BHV opleidingen te gaan geven. En in die cursus wordt in plaats van behandeld wat je moet doen om de directie in geval van brand van de bovenste etage veilig naar beneden te krijgen behandeld hoe je iemand met mijn postuur veilig en goed van de kappersstoel te krijgen als ik daar onwel op zou worden.
En dat het kiezen voor deze niche is een zeer verstandige, profijtelijke keuze. Kijk maar even mee.
Als je even googelt op BHV opleidingen is dit het resultaat:
De eerste zeven zoekresultaten zijn betaalde links. Dat betekent dat betalen voor het zoekwoord bhv opleidingen best in de papieren kan lopen. en dan nog: welke moet je kiezen als potentiële klant?
Google je echter op “bhv voor kappers” is de kappers bhv website het eerste niet betaalde resultaat na 4 betaalde resultaten. En dat kost je niks. En als je zo specifiek als met ‘BHV voor kappers’ zou gaan adverteren op Google met AdWords, heb je zo weinig concurrentie dat de CPC (Cost Per Click) niet heel hoog zal zijn en je met weinig kosten veel bereik hebt.
Is je niche groot genoeg?
In het geval van de kappers bhv zeker wel:
Bron: Marktdata
Zoek dat goed uit als je gaat kiezen voor een bepaalde doelgroep.
Levert dat genoeg op?
Een basiscursus kappers bhv kost € 205 en de jaarlijkse herhalingscursus € 145. Reken alleen maar even uit met 1000 kapsalons per jaar.
Drie tips voor een profijtelijke doelgroepbenadering
- Kies voor een bepaalde doelgroep waarin jij waarde toevoegt die herkenbaar en bruikbaar is voor die organisaties
- Maak je doelgroep groot genoeg om er van te kunnen leven
- Ga jezelf consequent als de specialist promoten in alles wat je doet.